Syfte
Syftet med utbildningen i HLR (hjärt-lungräddning) är att rusta deltagarna med de nödvändiga kunskaperna och färdigheterna för att kunna agera snabbt och effektivt i en akut situation där någon drabbats av plötsligt hjärtstopp eller andningsstopp.
Utbildningen syftar till att öka deltagarnas förmåga att utföra livräddande åtgärder och därigenom bidra till att öka överlevnadschanserna för personer som drabbats av akuta medicinska tillstånd.
Målgrupp
Utbildningen i HLR riktar sig främst till en bred publik och kan vara relevant för olika grupper inom samhället. Målgrupper inkluderar, men är inte begränsade till:
Allmänheten:
Utbildningen är avsedd för alla med intresse av att kunna agera vid akuta situationer, oavsett ålder eller bakgrund.
Arbetsplatser:
Företag och organisationer kan erbjuda HLR-utbildning till sina anställda för att skapa en tryggare arbetsmiljö och öka chanserna att rädda liv vid nödsituationer på arbetsplatsen.
Skolor och utbildningsinstitutioner:
Studenter, lärare och annan personal på skolor kan dra nytta av HLR-utbildning för att kunna agera vid akuta händelser på skolområdet.
Hälso- och sjukvårdspersonal:
Även om hälso- och sjukvårdspersonal ofta har avancerade kunskaper, kan HLR-utbildning vara relevant som en påminnelse och för att säkerställa att grundläggande färdigheter är färska och välövade.
Föräldrar och vårdnadshavare:
Föräldrar och vårdnadshavare kan dra nytta av HLR-utbildning för att kunna agera vid akuta situationer som kan uppstå hemma eller i närheten av barnen.
Genom att anpassa utbildningen efter olika målgruppers behov och förutsättningar kan man säkerställa att så många som möjligt är rustade att agera i en akut situation och därigenom öka chanserna att rädda liv.
Kurs innehåll
1. Inledning och Bakgrund:
A -Introduktion till HLR och dess betydelse.
B -Statistik och fakta om hjärtstopp och dess påverkan.
2. Lagstiftning och Etik:
A -Genomgång av eventuell lokal lagstiftning och riktlinjer för HLR.
B -Etiska överväganden vid livräddande insatser.
3. Grundläggande Anatomisk och Fysiologisk Förståelse:
A -Översikt över hjärtat och lungorna.
B -Förståelse för hjärtats och lungornas funktion.
4. Identifiering av Nödsituationer:
A -Tecken på hjärtstopp och andningsstopp.
B -Hur man snabbt bedömer en nödsituation.
5. Nödsituationens Larmkedja:
A -Vikten av snabbt larm och samordning med räddningstjänsten.
B -Instruktioner för att ringa nödnummer och ge korrekt information.
6. ABCDE-Principen:
A -Airway (luftvägar): Hur man säkrar luftvägarna. B -Breathing (andning): Hur man bedömer andningen och agerar vid andningsstopp. C-Circulation (cirkulation): HLR-teknik, inklusive bröstkompressioner och inblåsningar
7. Användning av Hjärtstartare (AED):
A -Funktion och användning av en hjärtstartare.
B -Hands-on träning med en simulatormodell.
8. Specialsituationer:
A -HLR på barn och spädbarn.
B -HLR i samband med drunkning eller kvävning.
9. Egenvård och Psykologiskt Stöd:
A -Vikten av egenvård för dem som ger HLR.
B -Hantering av stress och känslomässiga reaktioner efter en nödsituation.
10. Avslutande Övningar och Utvärdering:
A -Praktiska övningar med scenarier för att tillämpa HLR-färdigheter.
B -Utvärdering av deltagarnas förståelse och färdigheter.
Genom att balansera teoretisk kunskap med praktiska övningar och använda sig av realistiska scenarier kommer deltagarna att kunna känna sig trygga i att tillämpa HLR i verkliga situationer.
Kursinformation
Längd : 4 timmar
Antal deltagare /omgång: 12 personer max.
Plats: Kundens lokaler eller BrandFire lokal.
Diplom/Certifikat HLR /Vuxen + barn
Pris: 699kr/person